Zarobki YouTuberów potrafią zaskoczyć!
Wiele osób zastanawia się nad zarabianiem w Internecie, co prowadzi do rozmyślań na temat kwot otrzymywanych przez YouTuberów. Jak ten biznes wygląda w rzeczywistości?
Praca YouTubera
Wbrew pozorom praca YouTubera nie należy do prostych. Chcąc zarabiać na zamieszczaniu filmików w Internecie trzeba mieć gotowy pomysł, a także dużo samozaparcia, zdecydowania i determinacji.
Po wymyśleniu ogólnego kierunku rozwoju przychodzi czas na konkretny content. Ile czasu mają trwać filmy? Co ma się na nich znaleźć? Co mają prezentować? Jakie przesłanie ze sobą nieść? Do jakiego odbiorcy będą kierowane? To tylko początek niezwykle długiej listy pytań, na które trzeba znaleźć odpowiedzi. Na domiar wszystkiego na niektóre z nich będzie trzeba odpowiadać przed przygotowaniem każdego materiału.
Kiedy decyzje zostaną już podjęte, przychodzi czas na nagranie filmu. Zazwyczaj trwa to długie godziny, ponieważ wszystko musi być dopięte na ostatni guzik. Marna jakość obrazu, dźwięku czy niechlujne wykonanie szybko zrazi widzów, a kanał z góry będzie skazany na porażkę.
Wydawać by się mogło, że po zakończeniu nagrań wystarczy wrzucić filmik i gotowe. Nic bardziej mylnego. Teraz czas na montaż, wymyślenie odpowiednich grafik, opisów oraz tagów. Zajęcie na kolejne godziny. W dodatku efekty w postaci wyświetleń czy subskrypcji nigdy nie będą widoczne w przeciągu kilku tygodni czy nawet miesięcy. Zazwyczaj trzeba aktywnie działać przynajmniej rok, aby pojawiły się pierwsze kwoty rzędu kilkuset złotych miesięcznie.
Zarobki na YouTube
Będąc aktywnym działaczem i zyskując sukcesywnie popularność, z pewnością można zaistnieć w świecie mediów społecznościowych. Odpowiednia reklama i współpraca ze znanymi markami to początek sukcesu.
Twórcy filmów na YouTube zarabiają z kilku różnych źródeł. Podstawowym (i jednocześnie najuboższym) z nich są reklamy. Właściciel oficjalnego kanału ma możliwość zamieszczenia w swoich filmach krótkich bloków reklamowych. Ilość zarobionych pieniędzy zależeć będzie od wyświetleń. Kwoty w tym przypadku są bardzo niskie – około 6 do 40 groszy na 1000 wyświetleń filmu (w zależności od profilu – filmy rozrywkowe zarabiają mniej niż filmy instruktażowe czy poradnikowe).
Lepszym źródłem dochodu jest późniejsza współpraca z markami pragnącymi używać kanału jako swojej reklamy. W tym celu twórca musi jawnie pokazywać wybrany produkt od swojego sponsora. Może to być sprzęt komputerowy, napoje, jedzenie czy ubrania. Zależy z jaką firmą podpisze się umowę.
Rozwinięcie kanału do tego poziomu jest furtką na liczne możliwości stworzenia własnej marki. Odpowiednie wykorzystanie potencjału zagwarantuje ogromne zyski.
Wielu YouTuberów wypuściło własną serię ubrań, butów, sprzętu gamingowego czy kosmetyków. Na tym etapie pojawiają się duże pieniądze.
Ile można zarobić na YouTube?
Tworząc proste filmy i powoli budując społeczność zaczyna się bez zarobków. Taki stan zazwyczaj trwa od roku do dwóch lat.
Następnie przychodzi moment pojawienia się na kanale podstawowych reklam. W tej sytuacji zarobek zależny jest w znacznej mierze od pracy włożonej w rozwój kanału od początku jego istnienia. Kwoty mogą oscylować w przedziale od 100 do 2 000 zł miesięcznie.
Sensowniejsze sumy pojawiają się w momencie zawarcia współpracy z pierwszymi sponsorami. W takiej sytuacji do zarobków z samych wyświetleń dochodzą kontrakty, a te mogą opiewać na kwoty od 2 000 do nawet 10 000 zł w skali miesiąca. Mowa tu o jednym sponsorze, a przecież nikt nie zabroni współpracować z większą ilością znanych marek – jedynym warunkiem jest to, że nie mogą być to konkurencyjne firmy.
Dalszy rozwój jest już pomnażaniem środków oraz rozwijaniem własnych pomysłów. Ciągła budowa społeczności oraz innowacyjne podejście do tematu oraz kreatywność mogą sprawić, że po kilku latach kanał będzie przynosił zyski rzędu nawet 100 000 złotych.
Aktualnie w Polsce rekordziści zarabiają blisko 300 000 złotych w skali miesiąca, chociaż zdecydowania ilość YouTuberów zarabia około 30 000 – 40 000 zł miesięcznie.